Hasznos tanácsok a biztonságos online bankoláshoz

  

  

Hasznos tanácsok a biztonságos online bankoláshoz

 

Az elmúlt időszakban jelentős mértékben bővült az elektronikus csatornák használata Ügyfeleink körében, így ennek következtében megnövekedtek az olyan támadási technikák, melyek révén illetéktelen személyek elsődleges célja az azonosításhoz szükséges felhasználói adatok megszerzése közvetlenül az Ügyfelektől. A Takarékbank által alkalmazott különféle biztonsági megoldások révén jelentősen csökkent a kockázatok mértéke, azonban ezek megfelelő működéséhez az Ön aktív közreműködése is szükséges.

 

Ennek érdekében kérjük, hogy fogadja meg és tartsa be az alábbi biztonsági tanácsokat.

 

1. Ha olyan üzenetet kap e-mailen, írásban vagy telefonon a Takarékbankra illetve bármilyen más szolgáltatóra hivatkozva, melyben az online belépési adatok megadását, a belépési adatok megváltoztatását vagy az üzenetben található linkre való kattintást kérik, ne tegyen eleget az üzenetben foglaltaknak és ne adja ki a belépési adatait.

A Takarékbank sosem kér Öntől személyes adatokat, Takarék Netbank belépési jelszót, bankszámlaszámot vagy PIN kódot e-mail-ben vagy más csatornán, azokat soha ne adja meg e-mailben senkinek!

Ha ilyen adathalász üzenetet kap, akkor célszerű személyesen vagy telefonon felvenni a kapcsolatot a Takarékbankkal a szükséges intézkedések (biztonsági lépések, figyelemfelhívás, rendőrség értesítése) megtétele érdekében.

Nemzetközi információk alapján a fentiekhez hasonló adathalász módszerrel próbálnak a csalók banki azonosító adatokat szerezni az ügyfelektől, a koronavírus járványra hivatkozva. A visszaélők a járvánnyal kapcsolatos adatok elérését felajánlva vagy éppen szájmaszk, illetve valamilyen gyógyszer megvásárlását kínálva bankkártya- vagy bankszámla-adatokat, illetve az ahhoz tartozó különböző azonosítókat, PIN-kódot próbálnak kicsalni az ügyfelektől. Jellemző, hogy a csalók valamely egészségügyi intézmény nevében küldenek elektronikus levelet az ügyfeleknek. Az ilyen levelek egyetlen célja, hogy a gyanútlan ügyfelektől pénzt vagy banki azonosító adatokat csaljanak ki.

Olyan is előfordult, hogy a csalók az ügyfél munkáltatójának adták ki magukat. Az elektronikus levélben a visszaélők közölték, hogy az ügyfél munkatársai megfertőződtek a koronavírussal. Emellett a levél tartalmazott egy mellékletet, melyben a banki azonosító adatokat kérték el arra való hivatkozással, hogy a munkáltató teljesíteni tudja az ügyfél bérének átutalását. A levél számtalan helyesírási hibát tartalmazott, tört magyarsággal, feltételezhetően valamely internetes fordító igénybevételével készült.

Abban az esetben tehát, ha a koronavírus járványra való hivatkozással a bankkártya- vagy bankszámla-adatokat, illetve az ahhoz tartozó különböző azonosítókat kérik el, azokat semmi esetre se adja meg. Az e-mail-ben található hivatkozásokat, csatolmányokat ne nyissa meg, illetve fizetési felszólításnak, kérésnek ne tegyen eleget. Elsősorban ellenőrizni kell a levél feladóját és az üzenet célját, gyanú esetén pedig célszerű értesíteni a Takarékbankot.

 

2. A Takarék Netbank, Takarék e-Bank és a Takarék Mobilapp rendszerekhez történő csatlakozás során használjon biztonságos eszközt. Célszerű saját eszközt használni és kerülje a nyilvánosan elérhető Wi-Fi hálózatra való csatlakozást, ne használja a bank szolgáltatásait ezeken keresztül. Amennyiben az eszközén nincs használatban a Wi-Fi vagy Bluetooth funkció, azokat kapcsolja ki. Az operációs rendszerét tartsa naprakészen, telepítse a szoftver- és biztonsági frissítéseket. Emellett pedig csökkenti a sebezhetőséget egy komplex internet biztonsági megoldás (pl. vírusirtó, tűzfal) használata.

 

3. Eszközeibe való belépéshez használjon erős azonosítást (PIN kód, Face ID, Touch ID, ujjlenyomat). Állítson be eszközén automatikus zárolást, amely a használaton kívüli eszközt néhány percen belül zárolja.

 

4.  Nyilvános helyen (például: repülőtér, kávézó, étterem) ne hagyja eszközeit felügyelet nélkül, azokat ne engedje át ismeretlen személynek.

 

5. Az eszközét ne root-olja vagy jailbreak-elje (a rendszer feltörése és rendszergazdai jogok megszerzése).

 

6. Különösen ügyeljen az azonosításhoz (pl. SMS küldésre) használt mobiltelefonjára. Ha mobiljának SIM-kártyája váratlanul működésképtelenné válik, miközben a telefon nem merült le, és a térerővel sincs probléma, akkor haladéktalanul forduljon mobilszolgáltatójához egy esetleges visszaélés megelőzése érdekében.

 

7. A Takarékbank alkalmazásait kizárólag a hivatalos áruházakból (Google Play, Apple Store) telepítse.

 

8. A Takarék Netbank használat befejezésekor minden esetben a „Kilépés” gombot használja, még azelőtt, hogy más weboldalra elnavigálna vagy bezárná a böngészőt.

 

9. Alkosson erős jelszót! A jelszó legalább 8 karakterből álljon, tartalmazzon kisbetűt és nagybetűt, számot valamint egy speciális karaktert. Az online számla belépéséhez használt jelszót ne alkalmazza más szolgáltatónál, az azonosítót és a jelszót ne adja meg senkinek, azt ne írja fel. A jelszava ne legyen könnyen kitalálható, ne tartalmazzon a személyéhez köthető információkat, például születési idő, lakcím, gyermeke neve vagy születési dátuma, vagy más, könnyen kitalálható adatot. Ne engedélyezze böngészőben a jelszavak automatikus megjegyzésére szolgáló funkciót.

 

10. Bankkártya adatait csak olyan internetes oldalon adja meg illetve olyan szolgáltatónak teljesítsen átutalást, melyet ismer és az Ön meggyőződése szerint megbízható. Célszerű a fizetési művelet teljesítése előtt ellenőrizni a szolgáltatót az interneten fellelhető nyilvános információk alapján vagy esetleg telefonhívás keretében. Mindig győződjön meg arról, hogy a NetBank weboldal neve (https://netbank.takarekbank.hu vagy https://electra7.takinfo.hu) pontosan jelenik-e meg a böngésző címsorában. Különösen figyeljen arra, hogy a cím a https:// karaktersorozattal kezdődik, nem pedig http:// sorozattal, továbbá ellenőrizze, hogy a böngészőben megjelenik-e a biztonságos kapcsolatot jelentő, lakatot formázó ikon.

 

11. Érdemes SMS Szolgáltatást igénybe venni! Ezáltal a tranzakciókat nyomon tudja követni, és egy esetleges visszaélés során azonnal tudomást szerezhet a csalárd tranzakcióról.

 

12. Állítson be bankkártya tranzakciós limiteket!

 

13. Ellenőrizze a bankszámlakivonatban szereplő tranzakciókat!

 

14. Másodlagos azonosítóként használt mobiltelefonszámának, e-mail címének, adószámának vagy adóazonosító jelének jogosulatlan megszerzése, felhasználása esetén szíveskedjen ezt haladéktalanul jelezni személyesen a Takarékbank Önhöz legközelebb eső bankfiókjának annak érdekében, hogy a másodlagos azonosító módosításra vagy törlésre kerüljön.

 

15. Jogtalan tranzakció észlelése esetén azonnal vegye fel a kapcsolatot a Takarékbank ügyfélszolgálatával a 7×24 órában elérhető +36/1/311-3110-es telefonszámon vagy a kozpont@takarek.hu email címen. Jelezze a banknak a jogtalan műveletet és kérje a tranzakció visszahívását.

Emellett célszerű feljelentést tenni a lakóhely szerinti illetékességgel rendelkező rendőrkapitányságra.

Hiteltörlesztési moratórium

A Takarékbank haladéktalanul gondoskodott a hitelekkel kapcsolatos rendkívüli Kormányrendelet végrehajtásáról. A Kormány rendelete azonban lehetőséget biztosít a hiteltörlesztés folytatására is.

RÉSZLETEK